Een doodnormale dag in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu Een doodnormale dag in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu

Een doodnormale dag in Singapore

Blijf op de hoogte en volg

24 December 2016 | Singapore, Singapore

Een doodnormale dag in Singapore.

Jullie denken misschien, dat ik hier niets te doen heb? Nou, dat is (meestal) ook zo!
Maar natuurlijk heeft ook hier het leven wel een bepaald ritme genomen.
Rond 7 uur staan we op, ontbijten we en lopen samen naar Hans z'n werk (ruim een kwartier). Op de terugweg neem ik een afslag en ga ik naar "shopping court /wetmarket" om de eerste boodschappen te doen (ik heb geen ander vervoer als mijn benen en geen ander transport dan mijn beide armen, dus het laadvermogen is beperkt). Een shopping court is een verzameling van héél veel (meest Chinese) winkeltjes die van alles en nog wat verkopen. De wetmarket is een plaats, waar in stalletjes alle verse dingen verkocht worden (vis, vlees en kip) en die na elf uur gesloten is en dan helemaal met veel water (wet!) schoongespoten wordt. Bovendien zijn in dit geheel de zgn. Pop-up stalletjes, standhouders die er maar één dag staan. Zie je iets van je gading: direct kopen, want morgen is het er niet meer! (Garantie duurt dan ook een dag).
Daarna naar huis, dan is het inmiddels na negenen. Dán is het een beetje weersafhankelijk en een beetje afhankelijk van de dag. Op maandag, woensdag en vrijdag is in principe mijn sportrondje. Is het bewolkt, dan loop ik buiten (beneden de 29° kun je beter buitenlopen met iets van wind in je gezicht) is het zonnig of boven de 29° ga ik naar de sportzaal hier en loop bij 26° airco. Daarna eventueel nog wat aanvullende sportactiviteiten binnen. Dan ga ik naar binnen, als ik héél warm ben ga ik eerst zwemmen, anders ga ik dan maar eerst aan mijn "huiswerk", d.w.z. alle dagen moet er geveegd, dan wel "gemopt" worden. Zoals alle Aziaten lopen wij binnen op blote voeten of slippers. Desondanks komt er (op 11 hoog!) nog zóveel stof en gruis binnen, dat je elke dag moet vegen. Zo zijn je voeten ook altijd iets zwartig als je van buiten (of van het balkon) komt en aangezien ik HoogGlans Witte plavuizen heb (wie heeft dít in vredesnaam bedacht?) zie je álles.En als de vloer ook maar íets vochtig is zie je overal zwarte voetstappen. Dweilen alléén is ook geen optie, omdat die hoogglans plavuizen dan opdrogen met watervlekjes. Dus daarna moet ik nog droogdweilen!
Wassen is hier ook een dagtaak. Omdat Singapore een eiland is, is drinkwater schaars. Daarom hebben we allemaal waterbesparende kranen. Als mijn wasmachine (een gigantisch ding waar 8kg was in kan) vult, is hij dan ook zeker tien minuten bezig! Dus een wasbeurt duurt gauw drie uur. In die tijd ben ik "vrij". Maar als de was aan het balkon hangt, heb ik huisarrest, want het klimaat is onberekenbaar, dus het is zó weer natgeregend! Maar niets belet me om in die tijd naar ons zwembad beneden te gaan!
Zo langzamerhand is het tijd voor wat geestelijke arbeid: ik heb een studieboek meegenomen en doe online een cursus Spaans en een cursus Excel. Verder doe ik nog wat dingen via Telewerken voor het Radboud. Ondertussen heb ik koffie en een boterham gehad. Nu moet ik eens bedenken, of er nog meer boodschappen gedaan moeten worden. Óf, omdat die niet te krijgen zijn in mijn eerste rondje (want overal is iets ánders te koop [en onthoud dan maar wát en wáár]) óf omdat mijn laadvermogen bereikt was.
Verder lees ik veel, zwem regelmatig kijk af en toe een filmpje via de I-pad op Rudy z'n server en verveel me eigenlijk geen moment.
Hans is meestal rond zessen weer thuis. Dan drinken we eerst iets (thee, Icetea o.i.d) want ik heb de zon in mijn keuken, en vóór zonsondergang (7 uur) valt daar niet te koken. Dan koken, eten, misschien een wandelingetje en verder rustig lezen op ons balkonnetje.
Dus niets doen? Bevalt prima!

Iedereen hele fijne Kerstdagen en alvast een goed begin van het nieuwe jaar. Morgen komen de kinderen en wordt het hier lekker druk met ons zessen in dit kleine (maar fijne!) appartementje.

  • 24 December 2016 - 08:45

    Marjo:

    Je begint knap in te burgeren zo! Al zijn de dagelijks terugkerende huishoudelijke taken natuurlijk niet je favoriete bezigheden... Zo'n witte vloer, ik moet er niet aan denken!
    Heel veel plezier met alle kinderen! Heerlijk om elkaar allemaal weer in de armen te sluiten!
    Een hele goede tijd gewenst,
    liefs, Marjo

  • 24 December 2016 - 08:54

    Caroline:

    Hoi lineke, wat fijn om te horen dat het goed gaat met je! Had eigenlijk ook niet anders verwacht

  • 24 December 2016 - 09:42

    Karin Van Dijk:

    Leuk verslag van jou dagelijkse bezigheden. Geniet maar van de kerstdagen met het hele gezin. groetjes Karinxxx

  • 24 December 2016 - 11:53

    Adje:

    Lieve Hans en Lineke,

    Wat fantastisch dat de kinderen met Kerstmis bij jullie zijn. Dat wordt genieten!!
    Hele fijne tijd samen en alle goeds voor 2017.
    Lieve kerstknuffel,

    Willem en Adje

  • 24 December 2016 - 19:24

    Ando:

    Hele

  • 24 December 2016 - 19:25

    Ando:


  • 25 December 2016 - 10:12

    Susan:

    Klinkt als een prima dagbesteding! Dat is wel een tijdje vol te houden :).
    Fijne Kerstdagen en heel veel plezier met z'n allen!

  • 26 December 2016 - 15:02

    Anne Lenders:

    Lieve Lineke en Hans,
    Hoorde vanochtend op de radio een interview met Pieter Winsemius over o.a. Singapore. Het was buitengewoon informatief en hij was zeer lovend over een aantal aspecten van deze in korte tijd ontwikkelde, goed functionerende stadstaat. Als ik jullie beschrijvingen lees, denk ik dat ik daar ook best een tijd prettig zou kunnen leven.
    Ben benieuwd hoe de kinderen het ervaren, in ieder geval heerlijk om nu samen te zijn.
    Lieve groet voor jullie allen, Anne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 148525

Voorgaande reizen:

12 November 2016 - 09 Mei 2017

overwinteren in Singapore

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Sydney - Perth

Landen bezocht: