eerste week Singapore : Verdwalen! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu eerste week Singapore : Verdwalen! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu

eerste week Singapore : Verdwalen!

Blijf op de hoogte en volg

22 November 2016 | Singapore, Singapore

Zo, mijn eerste week in Singapore zit erop. Het was een week, die voornamelijk in het teken van “verdwalen” stond. Ik ben voortdurend de weg kwijt . Dat is ook te begrijpen, als je weet, dat ik in een “Condominium” ( een groep tot één geheel horende torenflats met gezamenlijke voorzieningen) leef, met 8 woontorens, die allemaal op elkaar lijken, met een pad er omheen met verschillende uitgangen naar de “buitenwereld” die allemaal op elkaar lijken, maar op versschillende straten uitkomen.
Vervolgens wonen wij in Caberra Drive, maar je hebt ook Canberra Ave, Canberra link, Canberra Street, Canberra Way, Canberra Road – samen in totaal een gebied zo groot als Lindenholt? Dus als ik Canberra zie, ben ik (soms) nog lang niet thuis.
Verder hebben ze hier het Amerikaanse systeem van nummeren: Wij zitten ongeveer op de kruising van Yishun Avenue 2 en Yishun Avenue 7. Maar alle andere nummers Yishun Avenue bestaan ook. En ik heb daar écht geen geheugen voor! Ik weet dat ik zelf Leuvensbroek 12e straat woon, maar de andere nummers kan ik niet in mijn geheugen krijgen. Ook wegnummers zijn voor mij volstrekt abstract: ik weet, dat de A1 (geloof ik) van Amsterdam naar Deventer loopt (?) en de A 78 bij ons vandaan naar het zuiden, maar voor de rest..??
Dán hebben we nog het probleem van de winkels hier: winkeltjes zijn verenigd in “Shopping Centres” en die kan ik nog wel vinden. De winkels ín de Shopping Centres alweer een stuk moeilijker, omdat die plaatsten weer volstrekt onoverzichtelijk zijn. Het North Point Shoppping Centre (één van de belangrijkere hier) is gebouwd in een soort hoofdletter I-vorm (denk ik) met een ‘straat’ met verschillende zij-armen. Maar de winkels in de Shopping Centres zijn relatief ver weg en niet persé het goedkoopst.
Daarvoor moet je dan bij de lokale winkeltjes zijn. Die zijn gegroepeerd onder de woontorens overal in de wijk. De grotere groepen winkeltjes hebben er dan ook nog een “wet market” bij, een groente- en vleesmarkt, die iedere ochtend open is, maar na een uur of elf sluit en dan volledig nat en schoongespoten wordt. Dáár moet je je groente, fruit en vlees halen. Maar omdat gegroepeerd is onder verschillende woonblokken, is dat geheel volledig onoverzichtelijk. Gangetjes, zijgangetjes en zijgangetjes van zijgangetjes. En al die winkeltjes zijn verschillend en gelijk. Zie het maar te onthouden! Zo heb ik gister badslippers voor Hans gekocht en ik mag ze ruilen als de maat niet goed zou zijn. Maar al 5 minuten na aankoop was ik volledig kwijt wáár ik ze gekocht had. Gelukkig is de maat goed, anders moest ik vandaag maar proberen dezelfde route te lopen om te achterhalen, waar ze vandaan kwamen.
En op zich is het best belangrijk om te weten wat je in welke winkel gezien hebt, want een eenheidsprijs heb je beslist niet. Zo kan de prijs van een liter melk variëren van $1,25 tot $5,50. Doe je je inkopen zonder op prijzen en winkel te letten, ben je zó een factor 5 te duur uit. Bij sommige prijzen val ik sowieso van mijn stoel: Wat dacht je van een aanbiedingsfolder voor BBQ vlees voor de Kerst
• Fricandeau $108/kg
• Entrecote $79/kg
• Biefstuk $ 89/kg
Koopjes toch? Dus ga ik wel naar de Wet Market, ook al doe ik er even over, om weer thuis te komen! Maar het houd me bezig: ik heb vorige week (volgens mijn stappenteller) ruim 90 km gelopen. Je moet wat, als je geen ander vervoer hebt . Alleen heb ik vandaag een rustdag ingebouwd, want de huid van mijn voetjes is op verschillende plaatsen in dit warme en vochtige klimaat volledig doorgesleten.

  • 22 November 2016 - 09:16

    Gisèle:

    Hah lineke, ik geloof, nu ik dat zo allemaal lees, je beter bij ons kunt werken haha. Wat een stress. Is het niet net zoals in de Gelderelander, zoek de kleine verschillen.
    Succes, aankomende week zal het beter gaan
    Groetjes Gisèle




  • 22 November 2016 - 10:39

    Ineke:

    Hallo Lineke,, erg leuk om je verslag te lezen en om te horen hoe het je daar met je gaat. Vervelen doe je je nog niet begrijp ik als je zo lang en veel wandelt. Wel heerlijk inderdaad maar die wirwar van winkeltjes en straatjes is ook wel een sdoodvermoeiend , denk ik!
    Hoe heeft Hans zich gered met eten kopen toen jij er niet was?..
    Vandaag heb je een rustdagje , erg lekker! Lukt dat denk je? Zwemmen is natuurlijk ook leuk en ik dacht dat je daar ook die mogelijkheid had?!
    In ons landje is het vandaag heerlijk; een zonnetje en de temperatuur is goed ( 11 graden). Heerlijk wandelweer wat ik inmiddels dan ook gedaan heb. Je weet hier nooit wat het weer s middags brengt! Afgelopen zondag heeft t gestormd en inmiddels zijn de bomen kaal geworden. Tijdens een wandeling in het bos hebben we vele afgebroken takken zien liggen maar ondanks dat was het prachtig; die wind, het ruizen van de boomtoppen ! Ja dat Kon ik horen dus t was behoorlijk hard aan het waaien.
    Geniet van je rustige dag en tot mails!

  • 22 November 2016 - 14:37

    Hannekr:


  • 22 November 2016 - 16:29

    Jan Van Dalen:

    Hoi Lientje,

    Je weet, ik werk in een klantcontactcenter. Wat wij dan na het verhaal van de klant doen, is samenvatten: "Dus uw vraag is, wat is een goede off-line routeplanner? Ik adviseer Maps.me". :)

    Kun je per land / provincie downloaden, ook voor de telefoon.

    Alhoewel: volgens mij heb je wel lol in dat "verdwalen"! Zo loop je nog eens tegen "koopjes" aan (of juist niet...).

    Veel plezier en doe voorzichtig met zonne(bade)n!

    Jan.

  • 25 November 2016 - 14:18

    Anne Lenders:

    Lineke, het leven blijft lijden !
    Heerlijk dat het zo gecompliceerd is om plekken/straten/winkels terug te vinden, dat maakt dat alles steeds weer nieuw en verrassend is. Dat heb ik nu altijd in de natuur, alles is iedere keer weer nieuw voor me en ik kan daardoor volmaakt gelukkig zijn met steeds weer dezelfde route fietsen.
    Lieve groet voor jou en Hans,
    Anne.

  • 11 December 2016 - 23:41

    Baukje:

    Gezellig, zo'n verslag. Ik zie alles helemaal voor me :)
    Tip voor als je de winkel wilt terugvinden: Maak een foto van de voorkant van de shop en een foto van de straat.
    Dat wil nog weleens helpen. Ik heb vriendinnen die een foto van hun geparkeerde auto maken, zodat ze het ding later gemakkelijker terug kunnen vinden. ;)
    Veel plezier met je ontdekkingstochten.
    Liefs van
    Baukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 148544

Voorgaande reizen:

12 November 2016 - 09 Mei 2017

overwinteren in Singapore

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Sydney - Perth

Landen bezocht: