Chinees Nieuw jaar - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu Chinees Nieuw jaar - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu

Chinees Nieuw jaar

Blijf op de hoogte en volg

27 Januari 2017 | Singapore, Singapore

27 januari.

Gevoelig als ik ben voor sfeer, wordt ik helemaal onrustig van deze onrustige periode! Het is een gekkenbende in de winkels, op de straten en op de markten. Iedereen koopt en koopt en koopt en is o zo druk bezig. Mensen reizen van de ene kant naar de andere kant, zodat het verkeer drukker is dan ooit. De metro’s zijn nog voller; alle taxi’s zijn in gebruik.
Deze 24 uurseconomie, waarin je niet hoeft na te denken of je nog iets inhuis hebt, want je kunt áltijd uit eten of áltijd boodschappen gaan doen, komt nu knrsend tot stilstand. En uit pure ongemakkelijkheid, hen ik óók maar mijn huis volgehaald met boodschappen, want je zou toch eens zonder ..???...komen te zitten. Ik weet het, gekkenwerk, maar het ontslaat me volgende week van boodschappen doen.

Gisteravond heeft Hans een etentje gehad van/met zijn team en, heel lief, was ik ook uitgenodigd! We zijn naar een Koreaans-steamboat-restaurant geweest. “Steamboat” is een systeem van gestapelde pannen, met in de onderste soep, met daarboven allemaal lage pannen met inhoud, die door de borrelende soep onderin (het geheel staat op een kookplaat) gaar worden. Je begint met de bovenste pan, als hij leeg is, haalt het personeel die weg en zo eet je jezelf naar de bodem. En wat zat er zoal in die pannen? Eerst grote garnalen, Mosselen plus andere schelpen, kreeftjes, oesters en iets, wat ik helemaal niet herkend heb in een “Shell”-schelp.

Als je alle pannen leeg hebt, blijft over de soep, waar alle bouillon van de bovenstaande pannen ingelekt is. Aan de soep worden dan nog een aantal ingrediënten toegevoegd (zodat die niet óvergaar zijn) zoals kwarteleitjes, vlees, tofu en, uiteraard, noedels.

Bij dit alles werd een drank geschonken met rijstsmaak, perziksmaak of druivensmaak. 14% alcohol, geschonken in borrelglaasjes.

Heb ik lekker gegeten? Ik vond de garnalen en de kreeftjes wel lekker en tot mijn verbazing, deze keer de mosselen ook. Voor de rest was het een leuke ervaring.

En nu is het dan “oudjaar”. Vanmiddag gaat alles dicht tot dinsdag, vandaag gaat Azië dicht voor 15 dagen. Vanochtend om half elf, ging de school hier tegenover al dicht en kwamen de schoolbussen van andere scholen hun leerlingen weer afleveren. En de eerst LION-dance was alweer te horen. Het eindeloos rammen op grote trommels om twee “lions” bij hun dans te begeleiden. Lion-dance is een vorm van traditionele dans in de Chinese cultuur en andere Aziatische landen waarbij performers de bewegingen van een leeuw in een leeuwen kostuum na bootsen de lion-dance zou geluk en welvaart brengen. Het geluid van de trommels die hierbij horen, zal nog volop te horen zijn voor de komende 78 uur!

Gong xi fa cai! (happy new year!)





  • 27 Januari 2017 - 11:21

    Adje:

    Wat een gekkenhuis is het daar. Denk dat jullie wel blij zullen zijn als dit nieuwjaarsfeest achter de rug is. Aan de andere kant natuurlijk wel en hele belevenis. Good luck xxxxxx

  • 27 Januari 2017 - 13:41

    Adje:

    EEN

  • 27 Januari 2017 - 13:57

    Marjo:

    Wat bijzonder om dat allemaal mee te maken en met je nuchtere Nederlandse ogen naar te kijken...
    En nu volop tijd om eens bedenken welke ingrediënten je nu weer bij elkaar kunt gooien voor een nieuwe culinaire creatie... En verder: vermaak je met de optochten!
    Gelukkig nieuwjaar voor jou en Hans!
    Liefs, Marjo

  • 28 Januari 2017 - 21:21

    Jan:

    Ik kan me voorstellen dat je er na drie dagen wel flauw van bent (het gaat toch hopelijk niet 's nachts door?), maar om het een keer mee te maken, is wel leuk natuurlijk. Geniet ervan!

  • 30 Januari 2017 - 22:10

    Ando:

    Happy new year.
    Knettergek zou ik zeggen, die mensen daar, maar geweldig dat ze zo anders zijn dan wij hier. Tot binnenkort❤️

  • 30 Januari 2017 - 22:11

    Ando:

    Happy new year.
    Knettergek zou ik zeggen, die mensen daar, maar geweldig dat ze zo anders zijn dan wij hier. Tot binnenkort❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 148507

Voorgaande reizen:

12 November 2016 - 09 Mei 2017

overwinteren in Singapore

23 Februari 2014 - 10 April 2014

Sydney - Perth

Landen bezocht: