Singapore: toen en nu deel 1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu Singapore: toen en nu deel 1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hansenlineke - WaarBenJij.nu

Singapore: toen en nu deel 1

02 December 2016 | Singapore, Singapore

Singapore toen en nu.
De meeste mensen weten wel, dat ik 20 jaar geleden ook al een jaar in Singapore gewoond heb. Er is in die 20 jaar best wel wat veranderd, maar veel is er ook onveranderd gebleven.
Een aantal van de veranderingen die mij opvallen, kunnen echter ook gerelateerd zijn aan een heel andere plaats om te wonen. 20 Jaar geleden woonden we redelijk centraal (net geen centrum maar toch wel op loopafstand van het centrum) nú wonen we absoluut decentraal in zeg maar een voorstad op een half uurtje Openbaar-Vervoer vanaf het centrum.
Wat er niet veranderd is: het klimaat, de geuren, de georganiseerde maatschappij en het gevoel van veiligheid wat ik hier ervaar. Toch een vorm van "thuis-zijn".
Wat ook niet veranderd is, maar een eerste levensvoorwaarde: men rijdt hier links! En hoewel wij twee jaar geleden nog 11.000 km in Australië links gereden hebben, is dat heel iets anders dan lopend aan het verkeer deel te nemen. Het is zó ingebakken: je wilt oversteken, stapt van de stoeprand, kijkt naar links (zou andersom moeten, maar zo doe je wel) ….. en mist de auto van rechts. Maar na drie week begint dat weer te wennen. Straks thuis weer opletten!
Wat ook niet veranderd is: een perfect en goedkoop Openbaar Vervoer! Ik ben maandag naar het centrum gereden met bus en metro, een trip van bijna een uur en dat kost me S$ 1,90 enkele reis. De S$ is ongeveer €0,65. Wat veranderd is, maar ook weer niet, is het taxivervoer. Was het 20 jaar geleden spotgoedkoop, nu is het wat prijziger geworden, maar de kwaliteit van de auto’s is er dan ook op vooruit gegaan! Een ritje van het vliegveld naar hier (ruim een half uur – 25 km) was S$ 20,-
Ook veranderd: er zijn nauwelijks kaarten meer. 20 Jaar geleden verstuurden we de mooiste kerstkaarten ooit, nu zijn er zelfs maar nauwelijks ansichtkaarten meer. Ook brievenbussen en postkantoren zijn bijna uitgestorven. Deze maatschappij gaat geheel digitaal!
Wel veranderd: de strikte cleanheid van de stad. Maar dat kan natuurlijk ook komen, doordat ik nu in een voorstad woon. Het is nog steeds bovengemiddeld schoon hier, maar er ligt écht wel rommel op straat. Ook niet te vermijden met zoveel mensen, natuurlijk. Het verschil met Nederland is, dat het hier geregeld opgeruimd wordt. Wat ook is veranderd: de vriendelijkheid van overheidsfunctionarissen. In 1996 waren wij getuige van een nieuwe overheidscampagne om het Singaporese volk (met name voor buitenlanders) vriendelijker te maken. De slogan van toen was: ”don’t be naked, wear a smile!” en ik zweer het: de douaniers kregen in hun hokje spiegeltjes, zodat ze hun glimlach konden oefenen! Maar ik ben afgelopen maandag bij een overheidsinstantie geweest (verblijfsvergunning) en eigenlijk is iedereen even vriendelijk! En dan ook nog écht vriendelijk. Van de gelegenheid gelijk gebruik gemaakt om weer even in het centrum rond te kijken. Zie de foto’s.
Wordt vervolgd.

• 02 December 2016 - 09:19

Agnes:

Ik vroeg het me al af of er veel veranderd was of niet.

• 02 December 2016 - 11:11

Adje:

Fijn dat het goed gaat met jullie daar in de groooooooote stad!!!
    Lieve groeten

• 03 December 2016 - 17:24

Marjo:

Hoeveel zou er in Nederland veranderd zijn in 20 jaar, vraag ik me af. Omdat je er zelf woont, zie je de verschillen misschien duidelijk... Wat mij altijd verbaasd heeft over dat links rijden, is dat een land als Indonesië ooit 5 jaar onder Brits bestuur heeft gestaan, en men er nog altijd links rijdt!
    In ieder geval, je verhaaltje was weer leuk om te lezen! Nog een goede tijd gewenst!
    Liefs, Marjo

• 05 December 2016 - 14:58

Jan Van Dalen:

Heb jij op school nooit geleerd links-rechts-links te kijken? Oké in Singapore mis je dan een 'rechts', maar je ziet toch wel het verkeer van de andere kant.

Gaat trouwens ook op, wanneer je hier in Nederland een éénrichtingsstaat oversteekt waar het verkeer van rechts komt...

Maar doe voorzichtig en geniet er van!