Kalgoorlie - Reisverslag uit Kalgoorlie, Australië van Hansenlineke - WaarBenJij.nu Kalgoorlie - Reisverslag uit Kalgoorlie, Australië van Hansenlineke - WaarBenJij.nu

Kalgoorlie

24 Maart 2014 | Australië, Kalgoorlie

23/3 Hè hè, eindelijk weer begroeiing! Maar ze doen hier alles zo overdreven: rijdt je door een leuk bos, moet dat weer ter grootte van heel Engeland zijn! (The Great Western Woodlands). Het kan ook wel eens wat minder! Maar goed, rond het middaguur komen we langs BESCHAVING! Voor het eerst sinds tijden staat een plaats aangegeven, compleet (als je de borden langs de weg mag geloven) met allerlei winkels, benzinestations, VVV, supermarkt en wat al niet. En wat denk je: Hans wil er LANGS rijden! Gelukkig zit ik achter het stuur en volg ik in zo'n geval mijn eigen routeplanner, dus hup: richting Town Centre! En wat denk je: alles gesloten, want het schijnt zondag te zijn (weet ik veel :) )!het enige wat open was, was de VVV en dat leverde ons wel een schat aan informatie op, dat dan weer wel.
Dan maar weer verder naar Kalgoorlie, nog méér beschaving!
24/3 Kalgoorlie
Kalgoorlie is een stadje midden in een mijnbouwgebied. Met als belangrijkste delfstof GOUD!
Overal zijn mijnen, allemaal dagbouw. De grootste mijn hier is dusdanig groot, dat het vanuit de ruimte herkenbaar is (aldus mijn wandelende Wikipedia). Affijn, wij hebben het aanschouwd, maar eerst naar de RFDS! Oftewel: the Royal Flying Docters Services. Die hebben hier een steunpunt (er zijn 27 over heel Australië) en terwijl wij dachten, dat ze een ondersteunende functie van de "normale" gezondheidszorg hebben, blijken ze hier de belangrijkste gezondheidszorg te vertegenwoordigen. Het is eigenlijk wel logisch: een beetje specialist begraaft zich liever niet in een outbackstad als bijv. Kalgoorlie. Resultaat is, dat het ziekenhuis hier maar weinig goede zorg kan bieden. Ook zijn de afstanden hier natuurlijk gigantisch en wonen er veel mensen heel ver bij alles weg. De telefoondienst van de RFDS is dan ook een hele belangrijke dienst. Verder heeft elk station (boerderij) en Roadhouse (benzinepomp met alle sociale voorzieningen) een uitgebreide kist van de RFDS, met een ruime sortering aan medicamenten (met medicatie erin, die in Nederland alleen in handen van een arts mogen worden verstrekt). Aan de telefoon wordt dan bijv. door de arts doorgegeven, dat medicijn Nr. 249 3 x daags genomen dient te worden. De RFDS zorgt er ook voor, dat de kennis, behorend bij de toediening van verschillende medicatie ter plekke voorhanden is (d.m.v scholing).Verder blijkt dat zo'n vliegtuig uitgerust is als IC (Intensive Care). In principe wordt er alleen gevlogen met stabiele patiënten, maar in de lucht is er ook van alles mogelijk. Ik heb niet alle getallen onthouden, maar de dienst hier maakt zeker vier vluchten per dag: hulp verlenen, patiënten ophalen en naar (meestal) Perth brengen, maar ook patiënten van Perth naar bijv. Melbourne vervoeren, omdat dáár transplantaties bijv. mogelijk zijn.
We zien op de Highway's regelmatig stukken, die gemarkeerd zijn als gebied voor de Flying Docters. Nu nagevraagd: die stukken snelweg gebruikt het vliegtuig dan als landingsbaan. door de politie, maar eventueel ook door truckers, wordt de rijbaan dan afgesloten en vrijgehouden totdat het vliegtuig weer weg is. wat een land! wat een interessante ochtend!
En...als bonus konden we hier onze watertank vullen! Want je beleeft hier van alles: van benzinepompen zonder benzine en nu zitten we in een gebied vrijwel zonder water. En ook dáárvan word ik wel een klein beetje onrustig. Maar we hebben de tank weer vol en kunnen weer een weekje verder. Dan zitten we alweer ruim aan de kust.
Daarna Kalgoorlie bekeken: inderdaad een stad, zoals je je die voorstelt in de tijd van de GoldRush! Niet écht oud (tweede helft 1800), maar wél karakteristiek.
Verder lekker rustig aan gedaan.

• 24 Maart 2014 - 23:47

Micheline:

Wat een bijzonder avontuur weer en nog GOUD gevonden??
    Nee? Maar gelukkig een SUPERMARKT om wijn en bier in te slaan ha ha.

De Flying doctors hé alsof je in een film belandt. Maar wat een organisatie!

Die goudmijn lijkt inderdaag enorm. Kon je erin?

Wat schrijf jij veel zeg echt leuk al die verhalen.

Veel plezier met de volgende stap.
    Groetjesx

• 25 Maart 2014 - 13:20

Caroline:

Hallo Lineke en Hans ,

Wat een Prachtige verhalen schrijf je Lineke! heb vandaag alles in een keer terug gelezen en wat genieten juliie volop van dit prachtige land! Geen idee hoe lang jullie nog wegblijven maar hoop voor jullie nog een tijdje.
    Vanuit nederland nog een fijne vakantie en tot over een paar weekjes.
    Liefs caroline

• 25 Maart 2014 - 15:48

Ando:

He hallo Lineke en Hans. Verslagen zien er super uit, begin steeds meer te kriebelen hier. Ik ben super nieuwsgierig naar jullie foto's en alle verhalen. Hier alles goed, Anna is vandaag voor eerste keer naar school geweest, ook leuk. Tot gauw. Gr. Ando