Wéér outback, op weg naar Norseman - Reisverslag uit Norseman, Australië van Hansenlineke - WaarBenJij.nu Wéér outback, op weg naar Norseman - Reisverslag uit Norseman, Australië van Hansenlineke - WaarBenJij.nu

Wéér outback, op weg naar Norseman

23 Maart 2014 | Australië, Norseman

Na het Eyre Peninsula krijgen we weer een stuk "outback" d.w.z. het traject net ten noorden van de grote inham in Zuid Australië. Dit stuk heet Nullarbor, hetgeen nogal "aboriginal" klinkt, maar feitelijk gewoon "Nul Arbor" d.w.z. "Geen Boom" betekend. Het is een zgn. "Treeless Plain" een vlakte zonder bomen. Het moet een mooi land voor mijn moeder zijn, die altijd "graag van zich af kan kijken"! Nou, dat kun je hier! Dus zou je toch gemakkelijk die Kangoeroes, Wombats en kamelen (die lopen hier ook nog in het wild) van verre kunnen zien, maar helaas! Maar dit stuk van bijna 1000km. Verveelt om de een of andere manier niet. Misschien omdat het licht sterk wisselt (vanochtend eerst bewolkt, vanmiddag felle opklaringen), misschien vanwege de mooie uitzichtpunten over een klifachtige kust. Ook een leuke onderbreking zo'n fantastisch Roadhouse: een benzinepomp/supermarktje/bar/restaurantje/camping/hotel/motel/douches en wc's. En dat alles op 1/2 ha. We overnachten pál aan de kust, boven op zo'n klif. Gewéldig!
We zijn nog zo'n 40 km verwijderd van de grens met Western Australia. En wie zich zorgen maakt over de zomertijd volgende week met een verschil van één uur: wij gaan over 40 km. 2,5 uur in tijd achteruit! Dát is een nadeel van zo'n groot land: niet alleen de tijdszones tussen de verschillende staten, maar er zijn ook invoerbeperkingen tussen de verschillende staten. Dus we eten weer alle groente en fruit op, anders moeten we dat morgen weggooien bij de grens.

22/3 vanochtend uiterst rustig aan gedaan omdat we een tijdsverschil van 2,5u moeten overbruggen. Dus lekker blijven zitten lezen (in het zonnetje deze keer) zijn we na 12 uur oude tijd (tegen tienen nieuwe tijd) pas op weg gegaan. Maar met een extra koffiepauze hebben we dat verschil opgelost.
Ik heb het nú zo langzamerhand wel gehad met die "outback"! Ik wil nu wel weer terug naar de bewoonde wereld met een fijne supermarkt. Hoewel zo'n kangoeroe, die me 5meter van de weg uit de berm aankeek (en gelukkig niet overstak) toch óók wel iets heeft. Helaas nog steeds geen loslopende kamelen gezien:(!
Wél regen! Binnen twee minuten ruikt het in de cabine naar een badkamer waar ontzéttend lang gedoucht wordt!
We zijn nu net begonnen aan de "90 Miles Straight": Australië's langste stuk rechte weg (90 Miles = 146 km), één stuk zonder één bocht. Ik zeg: cruisecontrol, stuur vastzetten en koffiedrinken! Over 1,5 uur kom ik wel terug :)!

• 24 Maart 2014 - 10:02

Marjo:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en de prachtige foto's te bekijken!!! Lineke, pas je aub op met die sterke zon op je huid? :)
    Groetjes uit een zonnig Twente/Salland (we zitten nl precies op de grens...).

• 24 Maart 2014 - 11:33

Anne Lenders:

Bofkonten !
    Wat een adembenemend uitzicht en wat een geweldige en mogelijk tegelijk overweldigende rust. Heeft Hans ook behoefte aan de stad en een goede supermarkt ...
    'Geniet !', en dit is nadrukkelijk bedoeld in de gebiedende wijs.
    Lieve groet, Anne.

• 24 Maart 2014 - 23:33

Micheline:

Hoi ! Toch wel apart Lineke dat je naar een supermakt kunt verlangen...ben jij
    straks toch weer blij met de Jumbo!

Wat prachtig die kliffen zeg en geen bomen wouw dus ook geen pollen, lijkt
    me heerlijk.

Tot volgende keer x